Rethink Foods policy for bruk av sosiale medier

Rethink Food bruker sosiale medier for å nå ut med våre budskap, men vi bruker dem med omhu. Her er vår policy for sosiale medier som vi håper flere aktører vil slutte seg til.

21. september 2023

De sosiale mediene sier at de bringer hele verden sammen. Det gjør de også.

Med sosiale medier har vi muligheten til å nå folk vi ikke kjenner fra før med våre budskap om bærekraftige matsystemer. 

Men, de sosiale mediene gjør mer enn å bringe folk sammen – de setter også folk opp mot hverandre. 

Algoritmene styrer plattformene

Algoritmene til mange av de store sosiale mediene fremmer innhold som skaper mer engasjement på plattformen.

Det som skaper mest engasjement er innhold som skaper negative følelser som redsel, sinne og frykt. Dette innholdet hisser opp ellers vennligsinnede folk. 

Det er lett å skape engasjerende innhold i sosiale medier. Det er bare å sette folk opp mot hverandre.

Vegetarianere mot kjøttspisere.
Ulvemotstandere mot ulveforkjempere.
Folk for kjernekraft mot folk mot kjernekraft.

Motsetningene er mange. 

Lenge tok vi ikke kjeklingen på de sosiale mediene på alvor. Men, med stormingen av kongressen i USA så ser vi hva polarisering og alternative virkeligheter faktisk kan føre til. 

De sosiale mediene tjener penger på at folk bruker tid på plattformene sine. Andre aktører, som lever av klikk, engasjement og oppmerksomhet, tjener også på dette.

Ved et større engasjement i kommentarfeltet, jo flere personer går innholdet ut til. Jo flere som ser innholdet, jo mer penger i kassa. 

Et godt debattklima er viktig for maten

Innen matfeltet er det mange konfliktlinjer. Folk bryr seg om hva de spiser og hvordan maten blir produsert.

Vi kunne lett utnyttet dette for å få masse engasjement i kommentarfeltet og dermed mer synlighet. Men, det vil vi ikke. 

Rethink Food har en visjon om at bærekraft matproduksjon skal bli standarden. Vi skal gjennom et grønt skifte og bli et lavutslippssamfunn.

Hvordan vi gjør dette, vet vi ikke helt enda. Det eneste vi vet er at vi trenger gode ideer, gode diskusjoner og ta vanskelige valg. 

Vi trenger at folk spiller på lag og ikke på hvert sitt lag.

Derfor har vi laget en policy på hvordan vi bruker sosiale medier som ikke skal føre til mer motsetninger, men bygge broer.

Det blir kanskje litt kjedeligere å henge i våre kommentarfelt, men ideene vi får er helt nydelige. 

Rethink Foods regler for bruk av sosiale medier 

  • Vi annonserer ikke på sosiale medier 
  • Vi bruker ikke triggende eller polariserende ord i titler eller innsalg 
  • Vi fremmer ikke oss selv ved å rakke ned på andre 
  • Vi setter ikke folk opp mot hverandre
  • Vi svarer alle kommentarer med respekt og ut fra vår egen kunnskap
  • Vi er åpne om våre intensjoner 
  • Vi bruker samme tittel på nettside og sosiale medier