Rethink Food Live Zoom: Petter Gulli om bærekraft og grønnvasking

Gjest:

Petter Gulli

Petter Gulli. Foto.

I denne live-sendingen hadde Ola Hedstein besøk av Petter Gulli, kommunikasjonsguru, klimaoptimist, grønn gründer og mannen bak “grønnvaskingsplakaten”. Tema for sendingen var bærekraft og grønnvasking.

Petter er en mann med mange merkelapper. Selv anser han seg ikke som en seriegründer, men først og fremst klimaoptimist, klimaaktivist og markedsfører som hater grønnvasking. 

Han pleier å si at det grønne skiftet består av brutale sannheter og fantastiske muligheter.

– Det har skjedd mye i det siste, blant annet Kode Rød fra FN om at klimaendringene går fortere enn vi tror. Den gjør det ikke så lett å være optimist, men alternativet er jo grusomt. Da er man klima-pessimist. Skal vi skape et grønt skifte som er for alle, må vi også gi de lyst til å bidra og mulighet til å være med. Det tror jeg ikke man kommer noen vei med dersom vi bare snakker om de negative sidene, sier Petter. 

Les mer: Sigrid Bratlie: Slik kan ny bioteknologi påvirke fremtidens matproduksjon

– Dommedag funker ikke

Han synes også det er viktig å få frem alt det bra som skjer land og strand i Norge. 

– Det er så mye nyskapning i landet vårt, så mange nye gründere innen alt fra tare og elektriske båtmotorer, til batterifabrikker og vertikale farmer. Det er så mye bærekraftig utvikling og så mange små eventyr som skjer, forteller Petter, og legger til: 

– Dommedag funker ikke som salgsprosjekt. Det er det ingen som kjøper. 

Les mer: Arne Sørvig: Derfor er kokken viktig for å fremme et bærekraftig matsystem

Initiativtaker bak “grønnvaskingsplakaten”

Petter er også én av fem initiativtakere bak “grønnvaskingsplakaten”, som er utarbeidet i samarbeid med organisasjonene Skift, miljøstiftelsen Zero, WWF (Verdens Naturfond) og Framtiden i våre hender. 

Per dags dato har nesten 400 virksomheter skrevet under på “grønnvaskingsplakaten”.  

– Ved å skrive under på plakaten forplikter man seg til å gjøre alt i sin makt til å unngå å grønnvaske. Da snakker vi om å unngå å lage villedende reklame, å juge om tiltak som man påstår gjør verden bedre for mennesker, klima, natur og dyr, sier Petter. 

Se hele live-sendingen med Petter Gulli her, og følg oss på vår Facebook-side her for å se alle våre live-sendinger. 

Siste sendinger