Rethink Food Live Zoom: Arne Sørvig fra Norsk Gastronomi

Gjest:

Arne Sørvig

Arne Sørvig. Foto.

I denne live-sendingen hadde Ola Hedstein besøk av Arne Sørvig, daglig leder i Norsk Gastronomi. Tema for sendingen var hvor viktig kokken er for å fremme et bærekraftig matsystem.

Arne Sørvig har sendt den ene mesterkokken etter den andre til Lyon for å hente priser. Som leder av Norsk Gastronomi vet Arne alt om hvor viktig kokken er for å fremme et bærekraftig matsystem. 

Det siste halvåret har vært preget av pandemi-stillheten, og spørsmålet om hvordan de kan få gjennomført aktiviteter i stiftelsen.

Stiftelsen har også endret navn fra Bocuse d’Or Norge til stiftelsen Norsk Gastronomi. Ifølge Arne favner det bedre det omfanget av jobben som de driver med. 

Les mer: Julie Rødje om matsikkerhet og matsuverenitet

FN-dagen for bærekraftig gastronomi

I juni satte de FN-dagen for bærekraftig gastronomi på agendaen. Dette er en dag som har eksistert siden 2016. Den har imidlertid ikke fått noe særlig oppmerksomhet i Norge. 

– Gastronomien er jo vårt område. Samtidig er bærekraft definitivt et tema som etter min mening har vært en del av det profesjonelle kjøkkenet i nærmest alle generasjoner. Nå er det også et tema som har blitt løftet høyt opp og som er mer komplekst enn tidligere. Mens det tidligere handlet om å utnytte råvarer, er det i dag ganske mange flere parametre som legges til, sier Arne. 

I stiftelsen jobber med de med et system som de kaller “Mat som forteller”. Dette går ut på at alle råvarer har en historie å fortelle.

– Når man knytter dette inn mot et tema, i dette tilfellet bærekraft, så får man frem på en tydelig og synlig måte hva bærekraftsarbeid bakover i verdikjedene innebærer for det du endelig plasserer på tallerkenen. Man gjør ofte gaffelen til symbolet, men det er jo tallerkenen som er symbolet på disse enorme verdikjedene, sier Arne, og legger til: 

– For å skape denne magien trenger man råvarer som forteller, kokker som kan faget sitt, formidlere, samt forbrukere som skjønner hva dette handler om.

Les mer: Hvorfor driver Kristoffer Svalastog Skinnes regenerativt landbruk? 

Lanserte kokkekonkurranse for barn

Norsk Gastronomi har også lansert en ny konkurranse for barn mellom 11 og 13 år. Konkurranser er i kjernen av det stiftelsen holder på med. Produktet er imidlertid ikke konkurransen. Det er kunnskapen og det som som oppstår rundt som kjennskap, interesse, omdømme osv. 

– Vi gjennomførte totalt fire delfinaler på henholdsvis Mathallen i Tromsø, Speilsalen i Trondheim, på RE-NAA i Stavanger, samt på Statholdergaarden i Oslo. Vi satt til slutt igjen med fire kokkespire-kandidater, forteller Arne. 

Han påpeker at kokkespirene er et nytt tilskudd som handler om å skape matglede, samt inkludere barn i konkurranse-verdenen som finnes. 

– Samtidig er det klart at når vi får søknader fra hele landet, og man ser den entusiasmen som finnes, er det løfterikt. Å ha arenaer som bidrar til å forsterke det, sånn at enda flere barn kan bli interessert i den spisse enden av matkulturen som gastronomi er, er da viktig, sier Arne. 

Se hele live-sendingen med Arne Sørvig her, og følg oss på vår Facebook-side her for å se alle våre live-sendinger. 

Siste sendinger