Rethink Foods policy for bærekraftig drift

Som selskap jobber vi med å få bærekraftig matproduksjon lønnsom. Men, hva med vår egen bedrift? Er den så bærekraftig?

21. september 2023

Hva er en bærekraftig drift? Vi definerer det som en forretningsdrift som bidrar til flere positive ringvirkninger fra våre aktiviteter, enn negative.

Rethink Food er et konsulentselskap som består i dag av tre eiere og ansatte. Vårt arbeidsverktøy er våre hjerner, kropper og digitale verktøy som pc og mobil. En av oss har kontorplass på SoCentral og de andre to sitter på hjemmekontor.

Vi har et lite fotavtrykk i den store sammenheng, men vår ambisjon om å påvirke verden i en bedre retning er stor.

Her er vår bærekraftanalyse av egen drift.

Klima og miljø:

  • Vi velger alltid det mest miljøvennlige alternativet til reiser. Enten kjører vi elbil eller tog. Om vi må reise langt (over 5 timer) tillater vi reiser med fly.
  • Ved å sitte på kontorfellesskap og hjemmekontor sparer vi mye reising, men vi sparer også areal.
  • Vi er en heldigital bedrift. All kommunikasjon skjer over telefon og teams. Alle produkter blir publisert digitalt. Det betyr at vi sparer mange reiser og papir. Samtidig er ikke det digitale uten negative konsekvenser. Lagring av data krever mye areal og energi. Vi prøver å redusere vårt digitale fotavtrykk ved å ta bilaterale møter via telefon og sletter gamle dokumenter med jevne mellomrom.
  • Vi velger alltid spisesteder som tilbyr norsk, kortreist mat.

Sosiale forhold og ansvar:

  • Vi har i dag tre eiere med tilnærmet lik eierandel.
  • En av våre eiere og daglig leder er kvinne.
  • Vi er en ansatteid bedrift.
  • Alle ansatte har lik lønn og betingelser.
  • Vi tar i mot traineer fra masterstudiet i bioøkonomi for å gi arbeidserfaring til unge mennesker.
  • Ved booking av foredragsholdere, deltakere på workshop og gjester til podcast prøver vi å sørge for en god kjønnsbalanse.

Ansvarlig og etisk forretningsstyring:

  • Vi jobber for at det skal lønne seg å produsere maten vår på en bedre måte.
  • Vi jobber for en bedre offentlig diskurs rundt hvordan maten vår skal produseres.
  • Vi har utviklet en egen policy for bruk av sosiale og digitale medier, hvor vi ikke bidrar til polarisering.
  • Vi har åpne og transparente kundelister. Alle økonomiske bindinger over 50 000 kr blir annonsert på våre nettsider.