Rethink Foods policy for offentlig påvirkning

Rethink Food jobber aktivt med å påvirke utviklingen av det norske matsystemet. Her er vår policy for vårt arbeid med offentlig og politisk påvirkning.

9. september 2024

Vår visjon er at det skal lønne seg å gjøre de riktige tingene.

Vi jobber for et matsystem der vi evner å produsere nok, sunn og trygg mat til alle samtidig som vi tar vare på natur, klima, dyr og folk. 

Vi tror på et matsystem som bidrar til at alle skal få leve gode liv. Norske matprodusenter skal få betalt for å produsere mat i verdensklasse og kunne livnære seg ved å utnytte ressursene fra hele landet. 

Derfor jobber vi for at bedrifter som har gode løsninger for et bærekraftig matsystem får gode rammebetingelser og rettferdig konkurranse. 

Selv om vi tror hardt på vår visjon, har vi klare regler for hvordan vi jobber med påvirkning. 

Hvordan jobber vi med påvirkning? 

  • Vi bruker digitale kanaler for å spre våre budskap og ideer. 
  • Vi holder innlegg på ulike arrangementer i stort omfang. 
  • Vi tar møter med politikere på Stortinget. 
  • Vi sender inn kronikker, pitcher saker og uttaler oss til pressen. 
  • Vi har et stort nettverk og snakker mye med folk 1:1 

Våre prinsipper for hvordan vi jobber med offentlig påvirkning 

Åpenhet og transparens 

For oss er transparens og åpenhet viktige premisser for påvirkningsarbeidet.

Vi mener det er nødvendig for tilliten i det norske samfunnet at alles interesser og intensjoner er kjent. 

Vi publiserer derfor offentlig hvem vi jobber med, hvorfor og hva vi vil oppnå på våre nettsider. Vi mener alle som driver med påvirkning burde gjøre dette. 

Fornuftig bruk av sosiale medier 

Sosiale medier er viktige kanaler for vårt påvirkningsarbeid. Men, det er viktig for oss at vi bruker kanalene med omhu. 

Vi har som policy at vi ikke publiserer polariserende og splittende innhold, selv om det genererer mer trafikk og engasjement. 

Digitale ekkokamre er direkte skadelige for vårt demokrati, men det er også farlig for matnæringenes omdømme og posisjon. 

Les hele våre policy om bruk av sosiale medier her 

Hvordan kan vi skape et godt rom for offentlig påvirkning? 

Selv om alle andre bedrifter hadde fulgt våre prinsipper, mener vi det er fremdeles rom for å forbedre åpenheten i norsk offentlighet. 

Offentlig register av lobbister

Vi mener også det hadde vært nyttig med et offentlig register over møter og kontakter inn mot Stortinget slik at offentligheten vet hvem våre folkevalgte snakker med og i hvilket omfang. 

Merking av presseinnsalg 

Rethink Food ønsker et system der saker som er spilt inn av interesseorganisasjoner, PR-byrå og bedrifter blir tydelig merket. 

I dag kan pressemeldinger publiseres i sin helhet i avisene uten at avsender er spesifisert.

Vi mener også at innsalg til en journalist, der en interessent har tipset eller pitchet en sak, også burde merkes med avsender. 

Bedrifter og organisasjoner med store lommebøker og administrasjon kan med sine kommunikasjonsrådgivere og byråer få sine saker og meninger på trykk uten at mottakeren er klar over hvem som står bak.

Vi mener det er en stor svakhet for den offentlige samtalen og dermed det norske demokratiet.