Hva skjer når den digitale handelen med mat øker?
Den digitale handelen med mat kommer til å øke dramatisk. Hva vil det bety for norsk mat?
1. februar 2024
Til tross for en treig start, vi tror at den digitale handelen med mat kommer til å øke. Mye.
I Norge er vi godt vant med fysisk handel med mat.
Få andre land har en like god dekning av dagligvarebutikker. Nordmenn handler i butikken mange ganger i uka.
Likevel, noe er i ferd med å skje.
Digital handel med mat er større en dagligvare
Digitaliseringen av mat fikk seg en oppsving under korona.
I Norge er Oda størst, men MENY rigger seg for en mer digital fremtid.
Det er ikke bare den digitale dagligvarehandlen som øker, men også henting og levering av ferdig produsert mat.
Ifølge en undersøkelse fra OsloMet har så mange som halvparten av unge under 30 år har benyttet seg av digitale leveringstjenester som Foodora, Wolt eller JustEat.
Internett gir direkte tilgang til kundene
Den digitale handelen med mat vil bety både muligheter og trusler for norsk mat.
Å bryte opp den fastlåste konkurransen i det norske dagligvaremarkedet, kan bety bedre markedstilgang og rammebetingelser for nye aktører.
Den digitale handelen gir muligheter for direkte tilgang til kundene sine.
Det dukker opp flere nye digitale markedsplasser der lokalmatprodusenter kan tilby sine varer direkte til forbrukere uten et mellomledd.
Mer ferdigmat betyr mer import
Samtidig, bedre digitale logistikkløsninger gjør leveringen billigere. Det betyr at flere vil kjøpe ferdig tilberedt spiseklar mat.
Hvorfor skal du lage maten selv, når det koster nesten like mye å få den laget og levert?
Vi i Rethink Food tror at mer ferdigmat vil bety økt import. Årsaken er at bearbeidet mat har liten eller ingen toll.
Få stiller spørsmål ved opprinnelse når de kjøper burger eller pizza.
Hva skjer hvis Amazon vil inn i det norske markedet?
Vi i Rethink Food følger spent på det amerikanske teknologiselskapet Amazon. Amazon er verdens ledende selskap innen netthandel.
I 2017 kjøpte Amazon opp den økologiske dagligvarekjeden Whole Foods. I tillegg til å tilby levering av dagligvarer på døren, har selskapet etablert Amazon-Go-butikker over hele USA.
Amazon-Go-butikkene er uten betjening, men lar kundene plukke med seg de varene de trenger og betaler via en app.
Denne appen samler inn kundedata. Mye kundedata.
Vi kan bare ane hva slags kunnskap Aamazon sitter på av forbrukerinnsikt og hva som vil skje når Amazon bruker kunstig intelligens for å forstå enda mer.
Foreløpig har Amazon Whole Foods holdt seg unna det norske dagligvaremarkedet. Men, hva skjer hvis de bestemmer seg for å ta en bit av den norske dagligvarekaka på 224 milliarder?
Vi vil bli overrasket
Frem til nå har effektive logistikkløsninger vært den største hindringen for å få lønnsomhet i den digitale handelen med mat.
Med maskinlæringsteknologi og kunstig intelligens vil trolig også logistikken bli løst på andre og bedre måter.
Vi tror du i 2035 vil bestille ferdig middag til hele familien mens du skroller på mobilen på vei hjem med bussen.
Vi tror kjøleskapet ditt vil bestille melk og ost selv.
Vi tror digital handel mat vil skje på måter vi ikke har tenkt på enda.