Derfor vil det norske markedet for kjøtt og melk fortsette å falle
Rethink Food har analysert megatrender som vil påvirke det norske markedet for mat frem mot 2035. Vi mener det norske markedet for kjøtt og melk vil fortsette å falle om ikke næringa tar nye grep raskt.
13. oktober 2023
I EU forventes en reduksjon i forbruket av rødt kjøtt på 8 prosent frem mot 2031.
Årsakene er mange.
Endret forbrukeratferd, nye kostholdsråd og et høyere innslag av vegetarianere, veganere og fleksitarianere vil samlet sett gi en lavere etterspørsel etter animalske proteiner.
Disse trendene er ikke særeuropeiske, men globale. Også det norske markedet vil bli påvirket av disse trendene.
Markedet for alternative proteiner vil vokse
Vi tror det vil bli økt oppmerksomhet rundt hvordan animalske proteiner blir produsert.
Forbrukerne lever stadig fjernere fra matproduksjonen og har liten kunnskap om hva som er gode produksjonsforhold. Likevel har de sterke meninger.
Vi tror dyrevelferd er en av grunnene til at mange forbrukere ser seg om etter alternative proteinkilder som erstatning for kjøtt, melk og fisk.
Per i dag er disse alternative proteinene i en tidlig fase, men det er bare et spørsmål om tid før “kjøtt” og “fisk” både ser ut som og smaker som originalene.
Les mer: Skal vi tenke litt alternativt om proteiner?
Prosenttoll vil ikke stagge importen på sikt
Statistikken over import av jordbruksprodukter og bearbeidede varer som ferdigpizza, fruktyoghurter og halvstekte rundstykker har i en årrekke vist en stigende kurve.
For å stagge importen ønsker norske landbruksaktører å innføre en sterkere tollbeskyttelse som prosenttoll for norske varer.
Innføring av prosenttoll alene, vil ikke stoppe veksten i matimporten.
På tross av alt snakket om de negative konsekvensene av prosessert mat i mediene. Folk kommer til å fortsette å kjøpe importert frossenpizza eller halvstekte bakervarer.
Bearbeidede matvarer vil fortsatt ha lav eller ingen toll.
Uten nye markeder vil vi se en negativ spiral
Så lenge norsk jordbruk nesten i all hovedsak opererer i et hjemmemarked, går økt matimport og grensehandel på bekostning av norsk produksjon. Det vil også inntoget av alternative proteiner gjøre.
Et stadig fallende norsk marked er krevende av flere årsaker.
Langs hele verdikjeden må det tas ned kapasitet. Kostnader må kuttes for å opprettholde lønnsomheten.
Uten vekstmuligheter for norske produkter, reduseres investeringsviljen og -evnen, noe som igjen svekker innovasjon og rekruttering til bransjen.
Dette er en farlig negativ spiral for norsk matproduksjon.
Nødvendig med eksport av norske jordbruksprodukter
Selv med befolkningsvekst vil hjemmemarkedet for norske matvarer reduseres. Norske matprodusenter bør derfor se seg om etter nye markeder og markedsmuligheter.
Det haster med å få snudd et fallende marked til vekst. Det trengs på ny en god konkurransestrategi for norsk mat.
Vi trenger å snakke om eksport av norske jordbruksprodukter.
Les hele vår analyse om muligheter og trusler i det norske markedet for mat her