På tide å snakke alvorlig om eksport av norsk mat

Det norske markedet krymper for norsk mat. Samtidig produserer norske bønder verdens reneste mat av høy kvalitet. Det er på tide å se på mulighetene for eksport av norske landbruksprodukter.

10. oktober 2023

Rethink Food har nylig gjennomført en analyse av de viktigste trendene for det norske matsystemet i 2035.

Analysen peker på noen trusler og en rekke muligheter. 

Truslene først, det norske markedet for kjøtt og melk vil reduseres. Dels på grunn av synkende etterspørsel og dels på grunn av konkurranse fra import. 

Men, til mulighetene:

Hvor mye vil du betale for verdens beste ost?  

Vår anbefaling til norske politikere og matprodusenter er å utnytte de gode egenskapene til norsk matproduksjon for å finne nye markeder, produkter og tjenester til forbrukere som er villige til å betale for det. 

Fordi de finnes. 

Kanskje finnes det ikke for mange av dem i Norge, men globalt finnes de. 

Hvis noen er villige til å betale 10 000 kr for en flaske med vin, er det ingen grunn til at de ikke vil gjøre det samme med en flaske norsk cider? 

Det handler om å bygge en merkevare, etterspørsel og det handler om å ta seg betalt for de kvaliteter norsk mat har. 

Vi har gjort det før med norsk laks og sjømat. 

Når vi har klart å få japanere til å spise rød fisk til sin nasjonalrett, er det vel ikke umulig å få franskmenn til å spise spekemat av lam? 

Norsk mat har mange ettertraktede egenskaper

Vi må gjøre en grundig jobb for å bygge etterspørsel etter norske landbruksprodukter internasjonalt. 

Vi har mange muligheter.

Allerede kan vi spille på at Norge blir ansett som et land med ren og vakker natur. Her har sjømatnæringen gått foran og gjort en god jobb. 

Vi trenger at næringen og norske myndigheter lager en like god eksportstrategi og tror på at vi kan levere førsteklasses varer til forbrukere med høy betalingsvillighet. 

Vi må samarbeide om spesialitetene 

Norsk landbruk kommer aldri til å bli noen stor volumleverandør på linje med fiskeoppdrett.

Vi må bli en nisjeprodusent.

Men, ikke så nisjete som enkelte osteprodusenter som har vunnet VM-medaljer. 

Det blir ikke mye verdiskaping og avsetning av norsk melk ved å produsere noen hundre oster. 

Norske osteprodusenter kan gå sammen om å produsere mer av de medaljevinnende ostene. 

Slike ideer er ikke nye og originale. Det er prøvd før, med suksess.

La oss se til regioner som Parma, Burgund, Champagne der produsenter i regionen går sammen om å bygge et produkt og merkevare. 

Helt nødvendig å finne nye markeder

Slik som vi i Rethink Food ser det, er det helt nødvendig at vi finner nye markeder for den maten vi kan produsere.

Vi mener det er på tide at norsk landbruk begynner å tro på sin egen fortelling om verdens beste mat og tar seg betalt for den.

Vi mener det er på tide at vi snakker alvorlig om eksport.

Les hele analysen om muligheter og trusler i markedet for norsk mat for 2035 her

Analysen er en del av prosjektet Det norske matsystemet i 2035.

Målet med skal være nyttig for norske bedrifter og organisasjoner innen verdisirkelen for mat å få et godt grunnlag for strategiske valg i tiden som kommer.