Derfor er business as usual er det farligste du kan gjøre

Mange ledere tør ikke ta bærekraftige valg fordi forretningsstrategien funker greit akkurat nå. Her er seks grunner til at business as usual er det farligste du kan gjøre som bedriftsleder.

17. april 2023

1. Klimatilpasning 

Klimaendringene kommer uansett om du tror på de eller ei. Er dere tilpasset klimaendringene som kommer?

Været i Norge vil bli våtere, villere og mer ekstremt. Det kan variere mellom ekstremt vått og ekstremt tørt.

Er dere og deres underleverandører forberedt på det?

Lytt til podcast: Hvordan ser fremtidens klima ut, og hvordan vil det påvirke matproduksjonen?

2. Forbrukerne forventer mer av deg

I dag er det få forbrukere som har bærekraft som sin førsteprioritet i butikken. Men, det vil  endre seg.

Bedrifter som ikke kan vise til bærekrafttiltak vil tape kampen om kundene.

Lytt til podcast: Petter Gulli om bærekraft og grønnvasking

3. Tap av omdømme 

Om du fortsetter som før, vil det føre til et stort omdømmetap. Det betyr ikke bare tapte kunder, det betyr også tapt anseelse både politisk og samfunnsmessig.

Kanskje du nå blir trukket frem som en bedrift til etterfølgelse. Vel, det vil det snart bli slutt på om du bare fortsetter som før.

Lytt til podcast: Petter Gulli om bærekraft og grønnvasking

4. Du vil tjene mer penger  

Bærekraft er faktisk konkurransekraft. En voksende andel av kundene vil etterspørre bærekraftige varer og tjenester.

Minst like viktig, ofte lønner det seg å være mer klima- og miljøvennlig. Det lønner seg ofte å bruke mindre ressurser.

Les mer: Fem grunner til at bærekraft er konkurransekraft

5. Nye teknologier vil fise over forretningsstrategien din

Teknologiutviklingen skjer nå i en forrykende fart. Har du kontroll på teknologiene som vil påvirke forretningen din?

Det kan være digitalisering, stordata-analyser og kunstig intelligens. Eller det kan være genredigering og crispr-teknologi? Trolig er det alt. 

Lytt til podcast: Rethink Food Live Zoom: Marit Aursand

6. ESG-rapportering 

Det er ikke bare kundene som forventer at du kan vise til bærekrafttiltak. Det vil også finansmarkedene gjøre.

EU pålegger nå store bedrifter å rapportere på seks bærekrafttiltak. Det blir bare et spørsmål om tid før dette også blir et krav for mindre bedrifter.

Store bedrifter kjøper tjenester av mindre bedrifter og må kunne dokumentere sine kjøp.